Dag 2: National Parc Paracas

1 oktober 2019 - Pisco, Peru

Na een korte nacht weer op tijd eruit, want om 7:50 uur vertrekt de bus. Ik had de mazzel dat ik een kamer alleen voor mijzelf had en dat was wel even fijn na zo'n lange reis.

We rijden weg uit Miraflores, een trendy sjieke wijk in Lima. Er hangt een dikke zeedamp boven de stad. Dit schijnt 9 maanden van het jaar normaal te zijn. De zeemist botst namelijk tegen het Andes gebergte op wat relatief dicht tegen Lima aan ligt, en blijft daar hangen, omdat het er niet overheen kan.

We verlaten de stad via een armere wijk die gelijk doet denken aan de steden op Cuba. We rijden een heel eind langs de kust naar het zuiden. Onderweg zien we verlaten kustdorpen. Deze dorpen aan het strand zijn alleen druk bezocht in de zomer van Peru (januari, februari en maart). Dan trekken de Peruanen massaal naar het strand. De temperatuur van de Stille oceaan is altijd 14-16 graden, ongeacht het jaargetijde.

Verder langs de kust zien we veel nieuwe projecten. Soms is er met de bouw begonnen. Maar vaker staat er alleen een gemetselde muur met een bord 'Proprioté privé' en de naam van de familie. Een vreemd gezicht al die omheinde lappen grond zonder bouwsels in een grote zandvlakte. Ook zien we armoedige hutjes waar ook daadwerkelijk mensen wonen.

De lunch gebruiken we in Paracas. En daarna gaan we met een lokale gids het national parc Paracas bezoeken. Een enorme woestijnvlakte welke door de verschillende mineralen verschillende kleuren heeft, varierend van geel, bruin, rood, zwart en alle tinten daar tussen in. Dertig miljoen jaar geleden was hier nog zee. En dat is terug te zien in de grond waar nog schelpen liggen. In 1979 zijn er in dit gebied 429 Inka mummies gevonden. Het volk wat hier leefde had als specifiek kenmerk een puntig hoofd. Deze stam creëerde deze puntige schedel door er vanaf de geboorte een specifieke bandage om te wikkelen die zij ws tot 15-18 jarige leeftijd hebben gedragen. Ook werden er verschillende mummies met ronde schedelgaten met een diameter van ca 3 cm gevonden. waarschijnlijk werd dit toegepast om mensen van hun hoofdpijn (na hoofdtrama) te verhelpen. Of mogelijk om een 'kwade geest' uit te laten treden. Alle mummies zijn inmiddels overgebracht naar verschillende musea in Peru.

Peru bestaat voor 10% uit woestijn, voor 30% uit bergen (Andes) en voor 60% uit jungle (Amazone). De verdeling qua inwoners is precies contra.

Paracas heeft ook diverse prachtige uitkijkpunten op de mooie, grillige kustlijn waar alle kleuren samen lijken te komen. We maken 3 wandelingen in dit prachtige desolate gebied waar geen enkel plantje groeit. Ook zien we nog, op enige afstand, flamingo's.

Vannacht slapen we in Pisco. Morgen weer vroeg op (5:30) voor een bootexcursie naar Islas Ballestas.

1. Ineke:
    1 oktober 2019
    De kop is er af, het zal ongetwijfeld een boeiende maar ook vermoeiende reis worden, maar dat ben jij wel gewend😛