Dag 9: condors spotten en wandeling door de Colca Canyon

8 oktober 2019 - Colca Canyon, Peru

Na een onrustige nacht in het hotel ( 3 zieken waarvan 2 uit onze groep), vertrekken we na het ontbijt weer naar Cruz del condor om condors te spotten. Er staan inderdaad al honderden toeristen die hetzelfde komen doen. Ons geduld wordt op de proef gesteld. En als ze dan komen zweven ze diep in de canyon wat het fotograferen lastig maakt.

De condor is de grootst vliegende vogel. Eigenlijk vliegt de condor niet, maar zweeft op de thermiek. Ze kunnen ca. 170 km per dag afleggen. Een volwaasen condor weegt 21-23 kg. Spanwijdte is ca. 3m. Ze leggen 1 à 2 keer per jaar een ei, wat zowel door het vrouwtje als het mannetje uitgebroed wordt. Een jonge condor is bruin van kleur. Na 4 jaar krijgt hij/zij een witte kraag. Vanaf 7 jaar is de condor vruchtbaar en na 8 jaar krijgt hij/zij een zwart verenkleed met witte punten aan de vleugels. Het mannetje is te onderscheiden door de kam die hij boven op zijn kop heeft.

Wanner we net allemaal weer in de bus zitten verschijnner ineens weer een paar condors vlak boven ons. Een fantastisch mooi gezicht.

Hierna beginnen we aan de wandeling door de Colca Canyon. Het is een lichte wandeling met een klein klimmetje er in. We lopen hoog in de canyon en kijken op de terassen uit het pre-inka tijdperk. Tot op de dag van vandaag worden de terrassen nog steeds gebruikt voor de verbouw van maïs en tuinbomen. Ook worden hier enkele koeien gehouden. Er zijn waterbassins die regen- en smeltwater opvangen en vie kleine kanaaltje wordt het water naar de drogere gebieden getransporteerd. Net zoals ze op Madeira doen. Verder genieten we van de mooie  uitzichten en zeer indrukwekkende landschap. Het klimmen is hier wel wat zwaarder vanwege de hoogte.

Onderweg hebben we een picknick die die buschaffeurs al deels hebben voorbereid. Het smaakt prima.

Deel 2 van de wandeling, een afdaling van 400 m over 3,5 km is optioneel. Die besluit ik ook te lopen, samen met nog 2 dames en 5 heren uit de groep. Het is redelijk wat klim- en klauterwerk over de rotsen, maar de prachtige plaatjes spreken voor zich. We komen bij een punt waar we prachtig zicht hebben op de oase onder in de canyon, zo'n 1000m lager. Het was een heerlijke wandeldag, ik heb enorm genoten van dit prachtige gebied. ' s Avonds na het eten lekker rozig kruip ik zeer voldaan mijn bedje in.

1. Edwin:
    8 oktober 2019
    Een mooie vertaling van de afgelopen dag. Ik ben benieuwt naar de volgende dagen.😘
  2. Oom Tom:
    8 oktober 2019
    Ik ben gek op roofvogels..spot hier vaak de buizerd (iets kleiner😁,) maar wat heb jij een heerlijk avontuur
  3. Anja:
    8 oktober 2019
    Buizerds zijn ook mooi om te zien. Maar inderdaad, ik heb weer een prachtig avontuur. En die condors zijn zo majestieus.