Dag 17: vrije dag in Cuzco, wandeling langs 4 Inka ruïnes

19 oktober 2019 - Cuzco, Peru

Een vrije dag, dus tijd om er zelf op uit te gaan. Met Niels heb ik al afgesproken om de wandeling van de 4 Inka ruïnes te doen. Elly, Annie, Lisette en Rob sluiten zich bij ons aan. Met 2 taxi's laten we ons ver boven Cuzco omhoog brengen naar de eerste Inka ruïne, Tambomachay. Voor 70 Sol kopen we een entreekaart voor alle 4 de ruïnes. Bij Tambomachay zien we voornamelijk de goed bewaard gebleven fonteinen. Via een bergpad kumnen we naar de volgende ruïne lopen. Onderweg komen we een goedlachse en prachtig geklede Peruaanse dame tegen met 20 kg koopwaar op haar rug. We mogen foto's van haar nemen en voeren een kort gesprekje met haar in het Spaans. Door het kleine dorpje lopen we verder.          De 2e ruïne is Puka Pukara, een fort uit de Inka tijd met de bijbehorende slaapvertrekken van de soldaten.

We komen de 4 Twentse vriendinnen uit onze groep tegen die hier ook naar toe zijn gegaan. Ze zijn zojuist gewaarschuwd door Peruaanse vrouwen om niet het pad door het veld te nemen, want daar zouden rovers zitten. We kunnen ons daar wel iets bij voorstellen wanneer deze dames 's avonds met hun dagopbrengst huiswaarts keren, want het is in 'the middle of nowhere'. Maar nu is het overdag, en wij zijn met meerdere mensen, dus met z'n tienen gaan we toch door het veld, en niet langs de weg, (want dat is niet leuk wandelen). Verderop nemen de Twentse dames de kortere route en wij gaan voor de lange route die ons langs nog meer Inka ruïnes leidt.

Na een bezoek aan een oude Inka tempel voert het pad langs een laurierbos. Ineens horen we geritsel. Er staat een man die ons observeert. Een rover? We besluiten niet af te wachten tot de man in actie komt, en nemen het lager gelegen pad door het gras. Inmiddels is het de man duidelijk dat wij met meedere mensen zijn (er zit ook nog een groep met een gids achter ons), dus de man onderneemt geen actie, maar blijft ons wel in de gaten houden.

De afstand tussen de 2e en 3e Inka ruïne is 5 km. We passeren vervolgens de tempel van de Maan en de tempel van de Aap. Het pad daalt langzaam door de bergen. De natuur is overweldigend hier. Op rechts hangt een hele donkere wolk. Met een beetje mazzel gaat deze straks achter ons langs.

De 3e ruïne is Q'Enco. Elly blijkt haar entreekaart te zijn verloren. We leggen het uit en aan de hand van de foto's waarop zij staat, mag ze toch naar binnen. Eerlijk duurt het langst 😀.

Op naar de 4e en laatste ruïne passeren we ook Cristo Blanco: het witte Jesusbeeld dat op de berg over de stad waakt en die 's avond verlicht is. Vanaf hier hebben we ook prachtig zicht over Cuzco, dat tegen de berg en in het dal ligt.

De laatste en tevens grootste ruïne is Sagsaywaman. Indrukwekkende gebouwen en een hele mooie, intacte zonnepoort. Ook vanaf hier prachtige vergezichten over Cuzco en de omliggende bergen. We kunnen we ook de luchthaven zien liggen temidden in een buitenwijk. De huizen staan dicht langs de landinsbaan. Dan hebben bewoners van Schiphol geen reden tot klagen....

Na de 4e ruïne dalen we verder af richting Cuzco. We komen uit in de wijk San Blas. We lunchen heerlijk bij een bakkertje waar zo ook hele smakelijke cappuchino hebben. We dwalen nog wat door de stad en de leuke straatjes langzaam richting het hotel. Vanavond eet de hele groep als afsluiting in een restaurant vlakbij het hotel. Twee groepsleden hebben de verlenging naar de Amazone geboekt, dus de groep spiltst morgen op.

1. Samira:
    19 oktober 2019
    Goh, rovers in het veld😱
  2. Ineke:
    19 oktober 2019
    Mooie afsluiting van een bijzondere reis👏✈️