Dag 13: van Puno naar Cuzco met stops bij Sillustani en Raqchi

12 oktober 2019 - Cusco, Peru

En weer op tijd eruit, vertrek om 7:00 uur. Na het ontbijt lopen we naar de bus die 2 blokken verder staat, want die kan niet door de nauwe straatjes. We rijden Puno uit en komen weer op de hoogvlakte. De eerste stop is bij Sillustani, graftorens uit de pre-Inka en Inka tijd. De torens staan op een heuvel die voor 3/4 omringd wordt door water. Veel is verwoest en geroofd door de Spanjaarden, maar de tombes zelf (in de torens) zijn nog intact. De omgeving is prachtig, rustig en sereen. Mensen komen hier 's morgens vroeg om te mediteren en goede krachten te ontvangen.

Wij wisselen van een kleinere bus naar een grotere, luxe bus en rijden verder over de hoogvlakte die er tussen Puno en Cuzco qua natuur weer anders uit ziet. Bij de koffiestop is er taart van Tess die jarig is vandaag.

Rond het middaguur lunchen we op het hoogste punt voor vandaag, La Raya, 4300m. Gelukkig heb ik vandaag geen last van duideligheid, nog wel van kortademigheid. Op dit punt wordt ook weer de nodige handel gedreven met alpacawol producten. Er zitten echt prachtige dingen bij. Ook staat er een prachtige, oudere Peruaanse dame in klassieke klederdracht met een alpaca die voor 1 Sol graag op de foto wil.

Na de lunch gaan we flink afdalen, het landschap veranderd. De rivier zorgt voor voldoende water in de vallei  dus vruchtbare grond. De rivier ontspringt op La Raya en loopt via Cuzco en de Heilige vallei naar de jungle en mond uit in de Amazone. Naarmate we zakken verschijnen er ook weer bomen.

We maken ook nog een stop bij Raqchi. Een tempel op het kruispunt ( noord, zuid, oost en west) van het Inkarijk ter ere van de oppergod. Hier kijken we rond. Het is een indrukwekkende site.

We zakken nog verder naar beneden, en naarmate we de stad naderen wordt het ook druk. Weer moeten we overstappen, nu van de bus naar de mini busjes. We zijn mooi op tijd bij het hotel dat op loopafstand van oude centrum ligt

1. Edwin:
    12 oktober 2019
    Weer een indrukwekkende dag. Het fleurt mijn dag weer wat op. Want de wind en regen hier ben ik wel weer zat
  2. Anja:
    12 oktober 2019
    Ik zal proberen wat mooi weer mee terug te nemen. En anders zal ik jouw zonnetje straks weer zijn 😘