Dag 14: vrije dag Cuzco

13 oktober 2019 - Cusco, Peru

Ik slaap tot 3:00 uur en daarna is het gedaan met de pret. Weer een kort nachtje dus 😥. Mijn roommate gaat vandaag mee naar de Rainbow mountains, dus die staat om 5:00 uur op. Ik vermaak me met lezen van FB, NL nieuws en het reisprogramma totdat het een enigzins acceptabel tijdstip om te douchen is.

Na het ontbijt gaan Elly, Annie en ik naar de stad. De hele meute komt echter achter ons aan, omdat wij de weg naar de Plaza de Armas en de bank weten. Bij de Plaza de Armas weten wij ze weer af te schudden, want we hebben geen zin om met een groep van 16 mensen de stad te verkennen. De meute duikt de kerk in en wij gaan eerst een heerlijke cappuchino drinken 😀 (tactische zet).

Na de heerlijke koffie en gekkigheid met foto's van de rainbow mountains bezoeken we ook de kerk La Compañia de Jesus. Het is een prachtige, zeer rijk ingerichte kerk met vele zij-altaartjes. Het hoofdaltaar  is 21 x 12 meter, is gemaakt van hout en volledig bedekt met 14 karaats bladgoud. Helemaal bovenaan kijkt God op ons neer, omringd door engelen. We mogen ook nog boven naar het koor en via 2 open vensters hebben we prachtig zicht op Plaza de Armas.

We lopen verder naar de kunstenaarswijk San Blas. Smalle straatjes met witte huisjes en blauwe deuren en luiken. Het loopt gestaag omhoog en er zitten vele, leuke en exclusieve souvenirswinkeltjes in deze straatjes. Na 3 blokken komen we uit op het pleintje van deze wijk. Ook hier een kerkje en natuurlijk een markt. Er hangt een heel relaxed sfeertje. Ze verkopen hier wel wat specialere souvenirs. En er zijn een aantal vrij toegankelijke galeria's. We genieten intens van dit stukje Cuzco en kopen onze laatste souvenirs voor onze geliefden thuis. We eten bij een klein bakkerijtje een heerlijk hartig bladerdeeg hapje. Ook de koffie smaakt hier goed. Na de lunch dalen we door andere straatjes weer langzaam af richting Plaza de Armas. Daar duiken we nog de grote souvenirshallen in en hebben dit na een half uur helemaal gehad. Het is alleen maar meer van hetzelfde. Op de terugweg naar het hotel doen we nog inkopen voor morgen. De rest van de middag gebruik ik om te bellen met Edwin (onze life-line 😘), rugzak inpakken voor morgen (vertrek naar Aquas Calientes), koffer inpakken die achterblijft in dit hotel waar we overmorgen laat weer terugkeren.

1. Edwin:
    13 oktober 2019
    Wat een mooie avonturen. Mijn zondag wordt al zonniger. Mijn rugtas wordt voller en voller😘. Maak nog mooie avonturen en geniet van al het moois uit het verleden.