Dag 12 Eiland tour Porto Santo

8 september 2018 - Vila Baleira, Portugal

Allereerst wil ik even kwijt dat het leuk is jullie reacties te lezen 😀

Het is vandaag weer een zonovergoten dag, dus vanmorgen ben ik nog heerlijk even naar het strand geweest. Nog even genieten en dobberen in de golven.

Vanmiddag heb ik de Eiland tour gedaan met de open bus. Een prima ritje over het gehele eiland met stops op de juiste plaatsen. Eerst naar het ene puntje bij Calheta, miradoro das Flores. Een mooi strand met rotsformaties van lava. En zicht op Madeira!

Daarna naar het noorden van het eiland, langs de mini luchthaven. Hier is de kust net als in het noorden van Madeira hoog met steile kliffen waar de zee tegenaan beukt. Het eiland zelf is inderdaad gort droog, zo droog dat zelfs verschillende cactussen en aloë vera er slap bij hangen! De uitgedroogde grond valt volgens mij nauwelijks te bewerken. Ook zijn er weinig dieren op het eiland. Ik heb welgeteld 4 paarden, 2 geiten en een paar musachtige vogeltjes gezien. Er leven wel hagedissen, maar beduidend minder dan op Madeira en ze zijn ook een stuk kleiner hier.

Toen door naar miraduro de Portela met geweldig uitzicht op Pico de Mocoito en Pico de Baixo, de 2 kale bergen die het andere uiteinde van het eiland domineren. En zicht op de haven, waar de ferry al ligt te wachten. Verder zicht op de gehele zuidelijke kustlijn met zijn goudgele stranden. De pier van Vila Baleira is ook goed zichtbaar als herkenningspunt. Wederom is Madeira hier te zien en de Îhlas Désarthas, de onbewoonde en beschermde natuureilanden die ook deel uitmaken van deze archipel. Bovenop bij miradoro de Portela staan ook de 3 oude molens waarnaar veel dingen op het eiland zijn vernoemd is. Al met al zeer de moeite waard.

Nu tikken de laatste uurtjes voor mij op Porto Santo weg. Ik heb het hier heerlijk gehad in het huisje en op het strand. Echt helemaal tot rust gekomen. Rest mij nog mijn koffer in te pakken en een hapje te eten voordat ik weer naar de ferry vertrek. Morgen gaat de vakantie nog even door op Madeira.

1. Ineke:
    8 september 2018
    Weer van die schitterende foto's genoten en ja, je kan goed zien dat het heel droog is, maar dat zijn ze daar wel gewend denk ik. Het zal ook de reden zijn dat er zo weinig dieren op het eiland zijn. Wat een leuke foto van jou met die mooie zonnebril! Staat je prachtig. Op naar je volgende hotel. Veel plezier nog lieverd.
  2. Oom Tom:
    9 september 2018
    Wat moet het daar prachtig zijn geniet met volle teugen mee...zeker na het zien van de foto's