Dag 15 Pico do Arieiro

11 september 2018 - Funchal, Portugal

De een na laatste vakantiedag. Met mijn autootje rij ik via Camancha naar Pico do Arieiro, de op een na hoogste berg, gelegen in het centrale deel van Madeira. Na het gecross door de soms heel smalle en steile straatjes van Funchal kom ik voorbij Camancha op een prachtige bergweg door naaldbossen. Ik dacht de Fransen er wat van konden qua bergweggetjes, maar hier doen ze er zeker niet voor onder! Ook ruikt het hier weer naar die heerlijke laurierbomen. Ik rij rustig omhoog, mijn VW Up trekt het alleen in de 2e versnelling, maar gezien de vele bochten zou het sowieso niet heel veel sneller kunnen. Dit is puur genieten. Ik kom helmaal niemand tegen op dit stuk. Vanaf Poiso voegt de directe weg uit Funchal zich erbij en meteen is het drukker. Ze zij zijn ook nog bezig een wand te stutten met grote keien, met als gevolg dat 2 bussen in tegengestelde richting elkaar niet kunnen passeren. De dalende bus moet achteruit , maar dat valt niet mee. Ik sluit aan in de rij van wachtenden. Ondertussen geniet ik van het uitzicht, de bossen zijn voorbij en ik bevind mij nu op een soort hoogvlakte. In het diepe dal tussen 2 hoge bergketens trekken de wolken voorbij. Dit is precies waar dit gebied bekend om staat. Uiteindelijk kunnen we verder en ik rij achter de stoet aan naar de top; Pico do Arieiro.

Omdat je tot hier met de auto/bus kunt komen is het enorm druk hierboven. De echte wandelaars pik je er meteen tussenuit. Het gros van de toeristen waagt zich slechts aan de klim tot het uitkijkpunt, de wandelaars nemen het pad wat een voorbijlopende Nederlandse vrouw noemde; dit is voor berggeiten. Ik heb de neiging om te gaan mekkeren nog net kunnen onderdrukken 😉 Het is wel fris hierboven en er waait een zeer stevige wind. Maar daar had ik al rekening mee gehouden, dus mijzelf inpakken en gaan!

Het goed onderhouden wandelpad daalt eerst af van Pico do Arieiro naar Miradouro Ninho da Manta. Regelmatig zijn er aan weerszijden van het pad alleen maar loodrechte afgronden; het pad is wel beveiligd door middel van palen en ijzeren draden. Het uitzichtpunt is een soort natuurlijk gevormd balkon boven een afgrond die honderden meters loodrecht naar beneden gaan. Het uitzicht is magnifiek. Door het smalle dal trekken wolken en mistflarden. Daar kijk je dus bovenop. Zo is er helemaal niets te zien, zo zie je door de mistflarden heen de toppen aan de overzijde, en wanneer het even helemaal helder is, zie je in de diepte de bergdorpjes liggen. Het is continue in beweging. En het levert een mooi en mysterieus schouwspel op wat de hele dag onverminderd doorgaat.

Het volgende stuk is de afdaling naar Pico do Cidrao gevolg door de klim naar Pico do Gato. Dit is een berg van heel ander gesteente. Was de omgeving hiervoor groen en begroeid, nu loop ik goudgele kale rotsen. Wederom volgt een smal pad met afgronden aan beide zijden; het zijn een soort natuurlijke bruggen die de bergen met elkaar verbinden. Ik loop door tot aan de klim naar de klim van Pico das Torres. Hier vind ik een plekje met geweldig uitzicht om te lunchen en ontdekt dat dat hagedissen ook van Time-out koekjes met speculaassmaak houden 😀

Ik keer dezelfde weg weer terug. De koude wind is wat afgenomen en de zon heeft invloed op de temperatuur. Ook terug is het een geweldige belevenis. Je waant je hier zomaar in de Franse Alpen.

Via de route rechtstreeks naar Funchal rij ik terug. Ook dit is een prachtige slingerweg die eerst door de hooglanden voert. Google Maps stuurt mij daarna naar een heel steil smal straatje wat recht op de haven lijkt af te gaan: het eerste, meest steile stuk daal ik af en de eerste versnelling, harder gaan is echt niet verantwoord! In de haven ligt een enorm cruiseschip wat al vanaf verre te zien is.

Ik ben op tijd terug bij het hotel en ga nog even heerlijk relaxen bij het zwembad nu het nog kan!

Nummer 2 van mijn to do list kan ook afgestreept worden! Morgen nog een vakantiedag te gaan!

1. Oom Tom:
    12 september 2018
    Weer zo heerlijk levendig en samen.met de foto's zeer goed voor te stellen...bofkont