Dag 4: Chauchilla-Quantaloc-Paradones- Nazcalijnen

4 oktober 2019 - Nazca, Peru

Om 8:00 uur vertrekken, dus soort van uitslapen. Onder begeleiding van gids Don Leo ochtendexcursie naar Chachilla begraafplaats, Quantaloc aquaducts en Paradones.

We gaan Nasca uit en rijden via een onverharde weg door de uitgestrekte woestijn. Onderweg zien we woestijnuilen die leven in gaten in de grond. Na een half uur zachtjes schudden bereiken we de Chauchilla begraafplaats. Hier zien we de mummies van het Nazca volk (pre Inca). De mummies zijn gewikkeld in katoenen doeken, zitten rechtop, hun ledematen gebogen en met het gezicht naar het oosten, naar de opkomende zon. De zon was hun God. De zittende houding is bedoeld dat de geest het lichaam nogmaals zou kunnen gebruiken wanneer de geest terugkeert. Er werden hele families op rij begraven. Naast de mummies liggen de gebruiksgereedschappen van de overleden persoon. Hoe langer het haar, des te belangrijker deze persoon was. Gelukkig zijn we er vroeg. De temperatuur loopt namelijk snel op.

Hierna bezoeken we de Quantaloc aquaducts. Deze spiraalvormige aquaducts zijn ruim 1000 geleden gebouwd en liggen onder de grond. In de regentijd vullen de ondergrondse rivieren uit het Andesgebergte zich en voorzien met behulp van deze aquaducts en vele ondergrondse waterleidingen het hele gebied, inclusief de stad Nazca, het hele jaar van water. Ze zijn spiraalvormig gebouwd zodat er lucht in het systeem kan komen zonder dat er puin of bladeren invallen.

En als laatste bezoeken we Paradones, wat letterlijk 'grote muur' betekent. Het is een oude Inka marktplaats waar handel gedreven werd door Inka's uit de bergen met Inka's uit de kust.

's Middags is het tijd voor onze rondvlucht boven de Nazcalijnen. Uit de groep gaan er 10 mensen mee. We worden bij het hotel opgehaald. Op de luchthaven is een echte vertrekhal. We betalen luchthavenbelasting (30 sol = 10 euro) en krijgen een stempel in ons paspoort :-) Ook moeten we langs de security met röntgenband voor bagagecheck en detectiepoortje. En dan lopen we naar het kleine éénmotorige vliegtuigje. We zijn met 4 personen, piloot en co-pilot. Na de check procedure bij de start stijgen we op. Al snel zitten we op hoogte. We krijgen aanwijzingen welk figuur we zullen zien en aan welke kant van het vliegtuig. De piloot cirkelt rond, zodat iedereen in de gelegenheid is om foto's te maken. Het is een sensationele belevenis. Vanuit de lucht zijn de figuren prachtig te zien. Maar ook de vlucht op zich is zeer de moeite waard. Het zicht op die eindeloze woestijnvlakte, doorsneden door de Pan American Highway, een groene strook daar waar de rivier loopt. En natuurlijk ook de charme van het kleine vliegtuigje zelf; alles rammelt, de luchtzakken, de scherpe bochten, het vrije gevoel. Een unieke belevenis die ik niet had willen missen.

Na terugkomst gaan we Nasca in om het stadje te beleven en om boodschappen doen vanwege de lange reis die ons morgen te wachten staat naar Araquipa.

1. Edwin:
    4 oktober 2019
    Zo te lezen heb je het erg maar je zin in Peru. Het moet ook een indrukwekkend i land zijn. Veel plezier.
  2. Ineke:
    4 oktober 2019
    Kijk, dat is voor mij echt vakantie: reisverhalen van onbekende landen en avonturen beleven. ✈️