Dag 6 van Boa Morte naar Gabo Girao via levada do Norte en door naar Funchal

2 september 2018 - Funchal, Portugal

Wandeling 10 km, 250 m omhoog en 150 m dalen.

Vandaag de laatste echte wandeldag, easy going. Wederom brengt Roberto mij weg. Ook voor hem is het de laatste dag. Morgen is hij vrij, en daarna komt er weer een nieuwe groep. We rijden door Ponta da Sol, de plaats waar hij woont. Hij wijst mij zijn huis. Zo'n mooie Portugese zalmkleurige hacienda boven op een hoge klif. Wow, wat een uitzicht zal hij daar hebben! Dat beaamt hij ook. Hij vraagt wanneer ik weer vertrek. Ik vertel hem dat ik nog naar Porto Santo ga. Hij wordt helemaal enthousiast en vindt het een geweldig plan. Zelf is hij er 1x geweest en vond het fantastisch. Maar hij houdt niet van boten. Er is teveel water, en hij wijst naar de oceaan. Grappig, zo'n snelle, stoere autocoureur die niet durft te varen. Dat bedenk je toch niet!

Om 9:30 uur neem ik afscheid van Roberto en start mijn wandeling langs de levada do Norte. Deze keer kan ik wel genieten van de vele mooie uitzichten. In het dorp Campanario is de kerkdienst bezig. En om iedereen te bereiken, ook degenen die niet kunnen komen, ook de afvalligen en ongelovigen, hebben ze daar het volgende op bedacht; de volledige kerkdienst wordt door het gehele dorp via speakers ten gehore gebracht. Het schalt enorm tussen de bergen. Terwijk ik daar rondom de kloof wandel krijg ik dus gelijk de zegen van boven mee :-)

Daar waar de levada do Norte afbuigt en in een tunnel verdwijnt, loop ik verder over kleine, leuke paadjes en verrada's die ik zonder de routebeschrijving nooit gevonden zou hebben. En voor ik het weet sta ik al bij het beroemde uitzichtpunt van Cabo Girau. Boven een loodrechte afgrond van 580 meter boven zeeniveau is een platvorm gebouwd met een deels glazen bodem waardoor je direct in de diepte kijkt. Fascinerend! Het geeft het gevoel van  een vrije val naar beneden, maar dan zonder te vallen! Ook kijk je vanaf hier op de beroemde landbouw terassen die in elke folder en website van Madeira staan. En natuurlijk zie je de uitgestrektheid van Funchal en de zuidelijke kustlijn en kliffen. Indrukwekkend. Helaas is het niet helder genoeg om de Islas Desertas te kunnen zien. Dat hou ik dan maar voor een andere keer te goed.

Met de bus ga ik volgens plan verder naar Funchal. Dat is best nog een aardige tocht en flinke afdaling. Ik stap uit bij de jachthaven, omdat ik geen idee heb hoe de route van de bus verder is en moet vandaar nog een half uur lopen (deels weer omhoog) naar het hotel.

Hotel Four Views Baias ligt ten westen van het oude centrum. Het is een enorm groot hotel waar het een komen en gaan is. Na gisteren valt alles natuurlijk tegen, maar eerlijk is eerlijk, het is zeker niet slecht. Mijn kamer ligt op de 7e verdieping met zicht op de bergen en stad. Het is een ruime kamer met zitje en piepklein balkonnetje. De bedden voelen goed en het is er schoon. Het hotel heeft 2 zwembaden (binnen en buiten) en een spa. Het buiten zwembad is heerlijk en er is een groot terras met ligbedden. Helaas was de zon al weg (bewolking), dus ik ben er niet zolang blijven liggen. Vanavond prima van het buffet gegeten. Het lokt gewoon niet om er 's avonds alleen op uit te gaan en een restaurant te zoeken (zit hier ook niet veel in de buurt, dan moet ik toch naar het oude centrum toe).

Morgen een relaxte dag naar de tuinen bij Monte. Ik hoef niet zo vroeg op te staan, want ik heb de tijd aan mijzelf. Heerlijk vooruitzicht!

1. Oom Tom:
    2 september 2018
    Wat geweldig moeten die uitzichten ..zijn en gelukkig ben je gezegend..ik geniet van je verhalen..bedankt hiervoor
  2. Samira:
    3 september 2018
    Mooie verhaal. Zegening door de kerk vind ik geweldig . Als Mohamed niet naar de berg komt ...... 😂😂😂
  3. Ineke:
    3 september 2018