Dag 7 Funchal en bezoek aan de tuinen van Monte Palace

3 september 2018 - Funchal, Portugal

Boven de berg van Monte hangt een dreigende wolk als ik op sta. Wel of niet een goed plan om daar vandaag heen te gaan? Eerst maar ontbijten. De wolk lijkt er te blijven hangen. Ik ga toch maar op pad. Moet sowieso naar de andere kant van de oude stad lopen om bij de kabelbaan te komen. Ik kan altijd nog besluiten om eerst de stad te verkennen.

Funchal lijkt erg op Lissabon, ook gebouwd op meerdere bergen. Qua uitgestrekteheid doet het ook niet voor Lissabon onder. De stad wordt doorkruisd door kloven en rivieren. De straten van de oude stad zijn net als in Lissabon geplaveid met kleine tegeltjes. De gebouwen zouden ook in Lissabon hebben kunnen staan. Het is druk en warm in de smalle straatjes. Ook zijn ze hier de prachtige parken in de stad niet vergeten. Ik geniet in zo'n parkje van mijn zojuist gescoorde heerlijke koffie. Wanneer ik verder door het park loop zijn ook hier de bedelaars. Op een bankje zitten een oudere en jongere man te bedelen. Ik loop verder en merk dat de jongere man mij achterna komt. Hij kijkt mij indringend aan. Ben ik zijn beoogde doelwit voor vandaag? Ik loop snel het park uit, hij versnelt zijn pas ook. Ik kan nog net voor het aankomende verkeer oversteken en gelukkig staat daar een agent. Ik blijf daar vlakbij in de buurt staan. De jongeman steekt over, ziet op het laatste moment de agent, kijkt nog een paar keer naar mij, maar druipt dan af. Ik blijf nog een tijdje rond hangen in de drukke winkelstraat tot ik zeker weet dat hij verdwenen is. Pfff, daar zat ik dus niet op te wachten. Ik loop verder en bezoek de cathedrale. Daarna door naar de boulevard, Avenida do Mar, waar het door het lichte zeebriesje iets aangenamer van temperatuur is. Verderop is de kabelbaan. De wolk lijkt nog steeds onbeweeglijk boven Monte te hangen. Ik besluit het er op te wagen. Juist vanwege die wolk is het nu misschien minder druk.

De tocht naar boven is al een belevenis op zich; wat een geweldig uitzicht over de stad en de haven! Boven trakteer ik mijzelf op een heerlijke lunch (geen picnic vandaag). Knoflook brood, carpacciosalade en een vers sapje van watermeloen en munt. Mmmmm!

Tijd om naar de tuinen van Monte Palace te gaan. In de 18e eeuw kocht de Britse consul een stuk grond ten zuiden van de Monte church en maakte er een prachtig verblijf van; Quinta do Prazer (Estate of Pleasure). De volgende eigenaar, Alfredo Guilherme Rodriges, bouwde er een huis op, dat later het zeer geliefde Monte Palace Hotel werd. Toen Alfredo in 1943 overleed werd het hotel gesloten. In 1987 kocht een zakenman het en schonk het aan een stichting waarmee de bescherming en het voortbestaan van deze prachtige tuinen geborgd werd.

En inderdaad, het is schitterend! Een oase van rust en harmonie. De tuinen zijn geïnspireerd op de Japanse en Chinese cultuur. Ook wordt de geschiedenis van Portugal middels grote tegeltableau's weergegeven. Het mag terecht de titel 'een van de mooiste 13 tuinen van de wereld' dragen! Weelderige beplanting van meer dan 700 verschillende soorten afkomstig over de hele wereld. De vijvers, de beelden, de rode bruggen en tempels, alles zorgt voor eenheid en rust. En elke keer wanneer je een stukje verder afdaalt is het volgende zicht adembenemd mooi. Er zijn geen woorden om dit te kunnen beschrijven, dus kijk alsjeblieft de foto's om een goede indruk te krijgen. Voor mij is het de mooiste tuin die ik ooit heb gezien! Ik geniet met volle teugen.

Ruim 3 uur loop ik rond, adem de heerlijke lucht, geniet van de serene sfeer die er hangt. Hier moet je echt de tijd voor nemen om op je in te laten werken. Het is te laat om vandaag ook nog de botanische tuin te bezoeken die even verderop ligt. Maar dat is niet erg, dan heb ik morgen weer een doel! Vandaag heb ik sowieso genoeg indrukken opgedaan. Die wil ik blijven vasthouden.

Terug met de kabelbaan naar Funchal. Hier schijnt nog steeds de zon. Onderweg koop ik bolletjes, kaas, een mes en drinken. Na de uitgebreide lunch mag het vanavond wel iets simpels zijn. En heb ik voor morgen gelijk mijn lunchpakketje. Ook koop ik een paar prachtige sandalets zoals ze alleen maar in de zuidelijke landen kennen. I love the shoes overhere! En nog in de uitverkoop ook!

Door de gezellige straatjes kuier ik weer naar boven. De kuitspieren moeten toch nog aan het werk vandaag!

Op mijn balkonnetje geniet ik van het uitzicht. De donkere wolken verdwijnen over de bergen heen, de avond valt. De lichtjes op de bergen gaan weer branden.

1. Oom Tom:
    3 september 2018
    Wat een schitterende tocht...heb eerst het verhaal gelezen en toen de foto's bekeken...jammer van de achtervolging...maar op je bekende doortastende manier opgelost...tuinen een plaatje...het is dat het niet past op mijn 8 bij6 ..
  2. Ineke:
    4 september 2018
    Dat was weer een schitterende dag met mooie foto's van tuinen die ook in Tokio voorkomen, waar zoon Ed momenteel met zijn gezin woont en werkt. Je hebt die engerd die jou achtervolgde, goed afgepoeierd, je weet tenslotte maar nooit waar zo'n kerel toe in staat is. Op naar morgen 😍