Dag 8 Funchal, bezoek aan Jardim Botanica

4 september 2018 - Funchal, Portugal

Vanmorgen eerst gewisseld van hotel. Zit nu in Madeira Bright Star Hotel. Een leuk kleinschalig hotel wat toch meer bij mij past. Dichtbij de haven, zodat ik morgen snel bij de ferry kan zijn. Ondanks dat het slechts een kilometer van het andere hotel ligt, besluit ik toch een taxi te nemen. Een kilometer lopen met alle bagage, bergafwaarts over geplaveide straatjes lijkt mij niet zo'n goed idee. En dat is maar goed ook, want Google Maps had mij door een tunnel geleid waar je helemaal niet kunt lopen. Een aardige, oudere taxichauffeur is erg behulpzaam en hoewel hij geen Engels spreekt hebben we toch een soort van gesprek in simpel Spaans. Mijn kamer is nog niet klaar, maar ik ben ook veel te vroeg. Geen probleem, ik wil toch naar de Botanische tuinen. Mijn bagage kan worden opgeslagen.

Ik loop langs de haven en ga eerst kijken waar de ferry precies vertrekt, dan hoef ik morgen niet te zoeken. Daarna verder langs de boulevard naar het centrum vanwaaruit alle bussen vertrekken. Onderweg kom ik hotel en museum CR7 tegen. Buiten staat een groot bronzen beeld van Cristiano Ronaldo. Ik laat de kans niet voorbij gaan om er mee op de foto te gaan. De bus naar de Botanische tuin is snel gevonden.

Rond het middaguur ben ik weer boven. De Botanische tuin valt een beetje tegen. Het is er erg droog, en ondanks dat de tuinmannen staan te sproeien (met tuinslangen, geen duur irrigatiesysteem) lijkt dat een druppel op een gloeiende plaat. Toch bloeien er wel bijzondere bloemen, en die fotografeer ik dan naar hartelust. Ook het bekende mozaïk van struiken ligt er prachtig bij. Later verteld de hoteleigenaar dat er in 2016 een grote brand heeft gewoed. Die kwam van over de berg naar Funchal. Er werd een groot deel van de natuur verwoest, meerdere huizen op de berg zijn in vlammen opgegaan en ook de Botanische tuin is de dans niet ontsprongen. Sindsdien wordt er gewerkt aan de wederopbouw. Dat verklaart wel de open stukken hier en daar. Het kost tijd en geld om alles weer te laten groeien.

Met de bus keer ik weer terug. OV is hier prima geregeld. Langs de boulevard kuier ik weer terug en kom een heel leuk winkeltje tegen waar ik een zomers jurkje en een leuke armband koop.

Inmiddels is ook mijn kamer gereed. Ik heb een gesprek met de eigenaar over het nieuwe Savoy hotel in de vorm van een cruiseboot, wat precies achter dit hotel in aanbouw is. Het is enorm, heeft straks 500 kamers. Volgens de hoteleigenaar zijn velen van mening dat het te groot voor het eiland is. Er zijn straks 2 vliegtuigen nodig om het hotel van gasten te voorzien. Van Roberto weet ik dat het van dezelfde eigenaar is als het Savoy hotel waar ik in Calheta ben geweest. Mijn kamer in dit hotel is ook heel prettig. Ruim en licht, met een balkon. Als ik zit te lezen vallen mijn ogen spontaan dicht. Eerst maar een verlate siësta houden...dat went best snel :-)

Na het douchen ga ik op zoek naar een restaurant. Vanuit de taxi heb ik vanmorgen een Turks restaurant gespot. Er blijken hier heel veel leuke restaurantjes te zitten met zeer redelijke prijzen. Deze buurt is voor een toerist toch echt vele malen leuker dan het laatste hotel waar ik via Eurohike heb gezeten! Misschien moet ik ze die tip maar geven.

Het Turkse restaurant is ook zeker een aanrader! Het is van een Engelsman die met veel flair de gasten bediend. In de open keuken staat een oudere man op traditionele Turkse wijze het eten te grillen boven een houtskool vuur. Het smaakt echt verrukkelijk! Ik heb een 4 gangen menu met mixed meat (veel te veel). De baklava als toetje is verrukkelijk. Net als de espresso en klein glaasje Madeira wijn toe. Alles bij de prijs inbegrepen, zelfs de wijn die ik bij het eten heb gedronken is inclusief. Ik zie dat ze meerdere malen door Tripadvisor onderscheiden zijn, de laatste keer zelfs als Excellent, en dat is het ook zeker waard.

Voldaan keer ik terug naar het hotel. Ook nu is het aangenaam en veilig om hier over straat te gaan. Snel mijn blog schrijven en dan slapen. Het hotel zorgt speciaal voor een vroeg ontbijt voor mij, zodat ik op tijd bij de ferry kan zijn.

1. Oom Tom:
    4 september 2018
    Weer lekker levendig geschreven...zodat ik.meekuier met je langs haven,boulevard en botanische tuin...ook weer honger gekregen. Maar ook voor mij te laat om nog te eten...geniet
  2. Ineke:
    5 september 2018
    Ik word net wakker en het eerste wat ik doe, is jouw blog lezen. Moet straks nog afkicken😄. Je hebt er absoluut talent voor.