Dag 9 Naar Porto Santo

5 september 2018 - Vila Baleira, Portugal

Vroeg opstaan! Het is zelfs nog donker! Het hotel was zo aardig om speciaal voor mij een ontbijtje te regelen. Daarna op naar de haven, slechts 5 minuten lopen, maar weg een steil weggetje naar beneden met een rolkoffer te nemen. Even overdenk ik hoe leuk het zou zijn om op mijn koffer naar beneden te roetsjen. Maar de gedachte heb meteen maar laten varen, want dat kan volgens mij niet goed aflopen.

Bij de ferry is het al een drukte van belang; ik ben niet de enige die vandaag naar Porta Santo gaat! Er zijn ook mensen die dit vanuit Madeira voor 1 dag doen. Dat kan omdat de ferry pas 's avonds weer teruggaat.

Ik vind een prima plekje op het achterdek vanwaar ik straks goed foto's kan maken. En ondanks het vroege uur is het helemaal niet koud. Ik bekijk de bezigheden van de vissersbootje die zich ook klaar maken voor een nieuwe dag op zee. Zo'n haven levert altijd een leuk schouwspel op. Precies om 8:00 uur vertrekken we. De zon komt net over de bergen heen. Een prachtig gezicht. We varen langs de kust richting het oosten, langs Funchal, langs de luchthaven en om de meest oostelijke landtong heen. Het is prachtig om het nu allemaal van het water te zien. Na de oostelijke landtong kiezen we het ruime sop in noordoostelijke richting. Madeira verdwijnt langzaam maar zeker uit zicht. We varen nu midden op de grote oceaan! Toch wel een opwindende wetenschap. De deining neemt ook toe, evenals de wind. Maar uit de wind blijft het prima van temperatuur, zelfs op volle zee. Mijn vest heb ik niet nodig. Even over tienen komt Porto Santo in zicht. Het eiland heeft de vorm van een komma, dat is volgens mij ook precies de reden waarom hier langs de zuidkust 9 km zandstrand is. We varen het hele eiland langs, want de haven ligt precies aan het andere uiteinde. Om 10:30 uur zijn we aangemeerd en kunnen we van boord. Er staan al heel wat taxi's te wachten en de bus komt ook net aangereden. Eerst moet ik mijn bagage nog ophalen, en wanneer ik die heb zijn alle taxi's al verdwenen en is de bus vol. Bij beide opstapplaatsen staan lange rijen met nog meer wachtende mensen. Ik sluit aan bij de rij voor de taxi's; dat is wel zo handig, dan hoef ik zelf niet zo te zoeken. De taxi's die weer leeg zijn keren snel terug naar de haven om nieuwe vrachtjes op te pikken. Het gaat eigenlijk nog best snel. De taxichauffeur  die mij wegbrengt verteld dat er slechts 19 taxi's op het eiland zijn. Bij het komen en gaan van de ferry is het voor hen spitsuur. En volgens mij zorgt de ferry met telkens nieuwe gasten ook hun voortbestaan hier. Na een ritje van amper 15 minuten ben ik de plaats van bestemming in Vila Baleira, de "hoofdstad" van dit eiland. Ik wordt door Ana opgewacht bij Casa da Vila. De eigenaar zit op Madeira en zij is de spontane gastvrouw om mij wegwijs te maken in het huis. Het ziet er prima uit allemaal! Heel compleet, schoon en zeer verzorgd. Er staat een fles water en een fles wijn ter verwelkoming klaar. Wat heerlijk om zo'n huisje te hebben!

Eerst op zoek naar een geldautomaat en dan wat boodschappen inslaan. Ik loop tegen een prachtige zonnebril aab van Bogue, die zit als gegoten. Eindelijk weer een goede bril gevonden. Ik ben er erg blij mee. Kreeg nog 22% korting ook. Kijk, daar houden wij Nederlanders van :-) Rechts op de hoek van mijn casa zit een bakker, en er schuin tegenover een buurtsuper. De eerste benodigde spullen zijn binnen, al is het even zoeken welke koffiecups er in het koffiezetapparaat passen. Heb eerst de verkeerde gekocht, maar gelukkig mag ik ze ruilen. Ik verheug mij op zo'n lekker kopje koffie, maar grrr... ook deze cups passen niet. Dat is balen. Ik heb geen zin om weer terug naar de winkel te gaan, want andere cups hebben ze niet. Ik stop mijn was in de wasmachine, dan die alvast zijn werk doen. Hoogste tijd om naar het strand te gaan!

Het straatje uit (15 meter) en dan links richting de hoofdstraat, deze oversteken en voila, ik ben op de beach! Hoe heerlijk is dat! Het is er helemaal niet druk. Prachtig goudgeel zand en een blauwe lucht en zee. Wat wil een mens nog meer? De rest van de middag lig ik te bakken, beetje lezen, tukkie doen...tijd om echt te relaxen!

Wanneer ik terugloop ontdek ik een hele grote supermarkt vlakbij het strand. En ja hoor, daar hebben ze wel de juiste koffie cups! Nu is mijn geluk compleet :-) Voor het eten heb ik macaroni gekocht, en hier hebben ze ook gehakt! Mijn dag kan niet meer stuk.

De wasmachine is klaar en tot mijn grote verrassing is de was ook al droog. Het is een wasmachine en droger in een! Hoe handig is dat! Even uitvinden hoe ik de elektrische kookplaten aan krijg, en dan kan het kokkerellen beginnen. Toch leuk om zo zelf weer een beetje te studderen. Hier kan ik het de komende dagen wel uithouden!

Zo meteen lekker douchen en dan heerlijk slapen. Morgen weer fris en fruitig op. En oh ja, echt vakantie nu...Ik hoef geen wekker te zetten om ergens op tijd te zijn 😀

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Oom Tom:
    5 september 2018
    Ja juist echt vakantie nu..en geniet daar ook van..even de benen rust geven..ik heb in combinatie met de foto's een schitterend beeld gekregen van de tocht en je appartement..heerlijk relaxen nu
  2. Ineke:
    6 september 2018
    Wat heerlijk om zo, na een toch wel behoorlijk inspannende wandelvakantie, lekker te kunnen relaxen in je eigen huisje. Genieten heet dat.